Bloğumuza Hoş Geldiniz !

Bu Blogda Cad/Cam ile ilgili videolar ve Cad/Cam programlarını paylaşacağım.Umarım burdan faydalanırsınız.

21 Mart 2009 Cumartesi

AutoCad'ten Çıktı Alma, Adım Adım..


Forumlardan takip ettiğim ve yazılarımıza gelen yorum ve sorulardan anladığım kadarıyla çoğunuz çıktı almakta zorlanıyorsunuz. Konuyla ilgili daha önceden yazdığımız bir çok yazı olmasına rağmen, tembellik edip bunları okumamış olduğunuz da gözümden kaçmadı:) Yine de öncelikle daha önce yazdığım “AutoCAD’de Ölçek Kavramı ve Birimleri Anlamak” başlıklı makalemi okursanız bu yazımdan daha çok verim alırsınız.


Fazla uzatmadan hemen yazıya başlayacağım. Yazımda örnek olarak Autocad Okulu’na mimari uygulama projesi gönderen Abdullah Karacabay arkadaşımızın göndermiş olduğu projeyi kullanacağım. Abdullah kardeşimize şimdiden teşekkür ediyorum. Abdullah’ın gönderdiği uygulama projesinde plan, kesit, çatı planı vs hepsi bir çizimde çizilmiş. Öncelikle bunu yapmamanızı tavsiye ederim. Çünkü koskoca bir çizim dosyası yaratırsınız ve dosyanıza bir şey olursa tüm çizimleri birden kaybedersiniz. Bunun yerine projeye uygun adlı bir dizin açıp altına zeminplan.dwg, aakesiti.dwg gibi kaydederseniz daha iyi olur. Ancak Abdullah’ın çizimi ölçek olarak son derece doğru. 1 çizim birimini 1cm kabul ederek 1/50 uygulama projesi tekniğinde çizilmiş. Şekil.1 de yan yana asker gibi dizilmiş planlar kesitler yığınını görüyorsunuz.

Şekil.1

Şekil.1 Tüm modeller aynı çizimin içinde. (Tehlikeli!)

Tabiki her kesit ya da planın ayrı ayrı çizilmiş halini yukarıdaki sebeplerden dolayı tercih ederiz. Artık çıktı alma dersimize başlayalım.

ADIM.1 Layout kullanın

Çıktı almak için artık, çizimin etrafına bir dörtgen çizip de onun iki köşesinin içinde kalan alanı seçip, sonra da ölçeklerle boğuşmayın. Layout kullanın. Çizim alanınızın sol alt köşesinde Şekil.2 de görülen kulakçıklar vardır. Bu kulakçıklar o anda hangi alanda olduğunuzu gösterir. Biz Layout’a geçmek için Layout1 i tıklayalım.

Şekil.2
Şekil.2

ADIM.2 Layout ayarları

Layout1 e tıkladığınızda karşınıza boş bir kağıt ve ortasında bir dikdörtgen göreceksiniz. Bence o dörtgeni hemen silin. Size güzel boş bir kağıt kalacak. Sol altta da bir gönye göreceksiniz. Bu sizin kağıt modunda olduğunuzu gösterir. Şimdi hangi ebatta kağıt kullanacağınızı hesaplayın ve layout ayarlarına geçelim. Layout kulakçığına sağ tuşla tıklayın ve “Page Setup Manager…” penceresini açın. Şekil.3

Şekil.3

Şekil.3 Page setup manageri seçin

Şekil.4 de Page Setup Manager penceresini görüyorsunuz.

Şekil.4
Şekil.4 Page setup manager

Bu pencerede “Selected page setup details” bölümünde mevcut çıktı ayarlarını görürsünüz ki şimdilik hiç bir şey yok. İleride bu pencereyi kullanarak, daha önce çizip de çıktı aldığımız çizimlerden Layout ayarı getirmeyi öğreneceğiz. Ama önce yenisini nasıl yapıyoruz onu öğrenelim. Layout1 seçiliyken “Modify…” butonun abasalım ve şekil.5 karşınıza gelsin.

Şekil.5
Şekil.5 Page setup penceresi

Ben örneğimde plotter olarak “DWF6 ePlot.pc3” seçeneğini kullandım çünkü sanal olarak istediğim kağıt boyunu kullanabileceğim yazıcı bu. Siz çıktı alacağınız cihazı seçin. Sıra kağıt boyutunda. Ben kesit çıktısı alacağım boyutunu hesapladım A0 gerekiyor listeden A0 seçtim. Plot ölçeğimi de 1:1 seçiyorum. Şekil.6

Şekil.6
Şekil.6

Çıktı ölçeğimi 1:1 seçmemin nedeni A0 seçtiğim kağıdı zaten A0 olarak çıktı almak istememdir. Burada “What to plot” seçeneği “Layout” olarak seçili olduğunu ve öyle kalması gerektiğini unutmayın. Ölçeği 1:1 seçin ve diyalog kutusunu şimdilik kapatın. Karşınıza A0 boyutunda boş bir kağıt çıkacaktır. Kağıdın etrafındaki nokta nokta çizilmiş dörtgen çıktı sınırlarıdır.
Şimdi ZOOM Extends yapıp kağıdı tam bir görün ve distance ile köşden köşeye ölçün. Kağıdın mm olarak aşağı yukarı 1180×840mm olduğunu göreceksiniz. Kağıt çıktı birimimiz her zaman mm dir.

ADIM.3 Kağıt üzerinde modelimizi yerleştirelim.

En zevkli kısım burası. Kağıdın ortasına çizimimizi görebileceğimiz koca bir yırtık açalım. İnanın bana çizim altında:)
MVIEW komutunu kullanarak bu yırtığı açabilirsiniz. Ben şöyle yapacağım; kenarlarda 15’er mm bırakıp bir çerçeve çizeceğim.

Command: mview
….: 15,15
….: 1122,811

Bununla kenarlardan yaklaşık 15’er mm bırakan bir yırtık açtım ve görüyorsunuz ki yırtığımın içinde modelim göründü. Şekil.7

Şekil.7
Şekil.7 Eğer MVIEW komutunu doğru uyguladıysanız böyle gözükecek

ADIM.4 Antetimizi çizelim.

Daha önceden 1birim = mm ölçeğinde hazırladığınız antet bloğunu yerleştirelim. (ölçekli hazırlamadıysanızda önemli değil scale edersiniz) Şekil.8

Şekil.8
Şekil.8 Antet yerleşimi

ADIM.5 Ölçek verelim.

Şimdi modelinizi kağıdın içine öyle bir yerleştirmelisiniz ki çıktısını alacağınız kısım kağıtta istediğiniz ölçekte dursun. Öncelikle model penceresine geçmemiz gerekiyor. Model penceresinin içinde bir yere çift tıklayın ve geçin. UCS ikonunuzun değiştiğini görürsünüz. Çıktısını almak istediğiniz parçayı zumlayın. Şekil.9

Şekil.9
Şekil.9 Bitmiş hali

Kesitimiz aşağı yukarı kağıdın ortasına zumlandı. Şimdi hesap yapma zamanı. Ben size 1 çizim biriminin 1 cm kabul edildiği bu çizme göre hesap yöntemini anlatacağım. Çıktı alırken 1mm nin (yani çıktı biriminin) çizimdeki kaç birimi ifade ettiğini ayarlarız. Örneğin 1/50 çıktı için 20 mm normalde 1 m ifade eder. Bizim çizimde 1 metreyi ne ifade ediyor? Cevap 100 birim. Buradan yola çıkarak

20mm = 100birim o da eşittir 1/5

Şimdi komut satırına geçip ölçekli bir zum yapalım.

Command: z
1/5xp

Artık kesitiniz A0 kağıt içinde tam 1/50 büyüklüğünde. Burada XP kağıdın kaç katı demek oluyor. Artık zum oranını bozacak olan hareketlerden kaçınarak pan ile çizimi ortalayın ve model alanının dışında bir yere çift tıklayarak kağıt alanına geçin. Sol alt tarafta tekrar gönyeyi görün.

ADIM.6 Kalem ayarlarını yapın ve çıktı alın

Artık tek bir işlem kaldı. Tekrar “Page setup manager”dan “modify” seçeneğini kullanarak plot ayarlarına gelin ve “Plot Style Table” ayarını yapın. Şekil.10

Şekil.10
Şekil.10

Renkli çıktı için acad.ctb siyah beyaz çıktı için monochrome.ctb seçip son kez ayarları kontrol edin, kağıdınızı takın ve çıktıyı alın.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder